torstai 8. tammikuuta 2015

Motivationsbrist



Motivaatiokampanjan jälkeen minulla on ollut vähän motivaatio-ongelmia. Ei siis liikunnan suhteen. Vaan ihan kyllä kaiken. Tämä uusi vuosi - uusi minä -juttu ei oikein koskaan ole iskenyt.

Ensinnäkin. Pyöräily. Töitä takana tänä vuonna kaksi päivää ja olen niin luovuttamassa pyöräilyn suhteen. Asioita, jotka ärsyttävät pyöräillessä ovat sää, muut pyöräilijät ja omat pyöräilyvermeet. Sää on Göteborgissa suoraan sanottuna karsea viime päivinä. Mutta jännä juttu on siinä, että sää ei vaikuta karsealta mikäli ei ole pyörän päällä. "Kyllä kesä kuivaa, minkä kastelee." Kesä saattaapi kuivata kyllä, mutta talvellapa ei kuiva mikään. Jos aamulla kastut, olet varmasti märkä koko päivän. Märän mukana tulee myös ytimiä vihlova kylmyys. Ja ihmiset sanovat, ettei se vaikuttanut niin pahalta keliltä aamulla. Niin. Sinäpä tulit aamukahvin jälkeen bussilla pääoven eteen, kun minä rämmin tuolla pilkkopimeässä, myrskytuulessa ja astetta kovemmassa sumutinpullosateessa mummopyörällä. ÄLÄ KOMMENTOI SÄÄTÄ ELLET ITSE PYÖRÄILLYT.

Muut pyöräilijät vaikuttavat tekevän tämän jotenkin helpolla. Mutta nyt olen keksinyt, mitkä ovat kaksi yleisintä syytä: pyöräilyharrastus ja sähköpyörät. Harrastelijapyöräilijät ottavat asian liikunnan kannalta ja ovat reenikuteissa ja pyyhältävät pystyasennossa 10 km. Takavaloina heillä on punainen vilkuttava valo. Onko ärsyttävämpää katsoa moista valoa suurimman osan matkaa? Toinen kategoria ovat siis nämä sähköpyöräilijät. Tekisi mieli näyttää keskaria ja huutaa "THAT'S CHEATING!" Tietenkään se ei Ruotsissa käy päinsä. Tuntuu, että olen katoava luonnonvara, sillä itsehän pyöräilen vain hyötyliikunnan, rahan säästämisen ja raikkaan ilman toivossa. Niitähän tulee joo, mutta en tiedä onko tämä raivostumisfaktori tällä hetkellä suurempi.


Perusmeikkis duunimatkalla.
Ja sitten ne varusteet. Olin luullut ostaneeni jo tarpeeksi pyöräilyvarusteita. Mitä varusteita nyt tällaiseen sunnuntaipyöräilyyn tarvitsisi? Minulla on lamput edessä ja takana. Minulla on sadetakki. Minulla on sadeviitta. Minulla on kumpparit. Luulisi riittävän. Ei vanhoina Eurapäivinäkään mitään "varusteita" pyöräilyyn ollut. Tarvittiin vain pyörä. Tällä hetkellä tuntuu, että teen empiiristä tutkimusta pyöräilyyn sopivien vaatteiden vedenkestävyydestä. Tällä hetkellä tutkimuksessani on vain negatiivisia tuloksia. Siis vesi vain tulee läpi kaikesta. En tiedä onko aiheuttajana tuulen muodostaman paineen kanssa muodostama yhteispaine, sillä lenkillä tai kävellessä tällaista ei tapahdu. Tämän takia ostin myös sadehousut. VINNAREN! Tekisi mieli mennä suihkuun niiden kanssa ja testata pitävätkö siltikin kuivana. Tiedättekö mistä ne ostin? Koiranäyttelystä. Kyllä koiraihmiset tietää säävermeiden merkityksen! Olisi pitänyt ostaa myös vielä yksi sadetakki mutten raaskinut.

Muita motivaatio-ongelmia? Yksi pikkupikkugradu tällä hetkellä. Joululomalla onnistuin välttelemään paholaista pari viikkoa, nyt on taas työn alla, että mitäs pirua siihen keksittäisiin. Yksi duunikaveri ehdotti, että voisin kirjoittaa tehdyt kokeet fiktiivisesti ja sitten romaaninomaisesti muutaman vaihtoehtoisen loppuratkaisun. Hehe. Det kunde jag säkert göra!

Kävin myös eilen salilla. Ei noussut leukoja yhtäkään. Täyty ottaa apupainoja. Otti päähän.

Tällaista tällä kertaa. Joulut lusittu, uudetvuodet muistellaan toisella kerralla. Valitusvirsi on complete.

1 kommentti:

  1. Jos keksit hyvät varusteet pyöräilyyn, kerro ihmeessä, koska täällä painitaan samojen ongelmien kanssa. Tosin ostin tänään bussikortin, koska ei vaan pysty nyt enää! Ootan kevättä.

    VastaaPoista